onsdag den 22. april 2015

Plissé Jakke



Så blev jeg langt om længe færdig med min plissé jakke.

Jeg er lykkelig over at jeg startede med ærmerne, ellers tror jeg aldrig jeg var blevet færdig. Det har nemlig været et enormt stort arbejde at lave selve jakken, man starter med 808 masker, jeg kan godt love jer at der er lang til vejs ende når man starter på en omgang, men det gode ved jakken er at man tager ind efterhånden som man kommer frem i arbejdet, så der bliver mindre og mindre masker på hver omgang.

Jeg startede med almindelig krydsopslag, men syntes der var for meget garn der var tilbage, det er meget svært at beregne hvor meget garn man skal bruge til at slå 808 masker op med, jeg viste at man kunne slå masker op på en anden måde, nemlig ved kun at bruge den ene ende af garnet, denne metode fandt jeg på PaaPinden, hun kalder det strikkeopslag. Jeg vil fremover altid bruge den her måde at slå masker op på.
Hvordan du laver stikkeopslag kan du finde HER

Det har taget mig cirka et år at lave denne skønne jakke, men resultatet er også blevet meget meget godt, kommer til at bo i den. Men jeg har jo ikke kun lavet den, jeg har faktisk haft gang i mange andre ting, som i også kan se her på bloggen.

Da jeg var næsten ved at være ved vejs ende, kunne jeg se at jeg ville komme til at mangel  to nøgler af grundfarven ( jeansblå), derfor tog jeg kontakt til StrikAf hvor jeg har købt garn og opskrift. Jeg så først på deres hjemmeside men kunne ikke længere finde Hverdags Alpakkaen i deres sortiment. Jeg skrev derefter til dem, spurgte om de havde slettet den af deres sortiment og skrev også hvorfor jeg spurgte, svaret var at de ikke havde dette garn længere, men hun ville se hvad hun kunne gøre. Dagen efter fik jeg en mail, at hun havde fundet fire nøgler Jeansblå, med samme indfarvningsnummer, hos en anden forhandler, jeg skulle bare overføre pengen til denne forretning og så ville de sende de fire nøgler til mig....Det kalder jeg service, meget god service endda.

I kan læse HER hvilke farver og garn  jeg har valgt og opskriften er fra du store alpakka´s Maskerader nr. 24, knapperne er købt i Stof2000

Det er svært at regne ud hvor meget garn der skal til for at slå 808 masker op, når man bruger alm. krydsopslag

Her har jeg brugt strikkeopslag og se hvor lidt garn der går til spilde, samtidig med at man aldrig vil komme ud for at have for lidt garn til opslagsmaskerne.



Den spæde start, der er lang vej endnu.


Så skal der laves ærmegab 



Klar til montering, stolper, knapper og hæfte ender. 
Spændt på om de ærmer kommer til at passe.

Der er mange ender der skal hæftes, alt for mange ender.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar