søndag den 19. juni 2016

to gange filtnig

Jeg har strikket og filtet endnu en lille taske/ cluth, den er lavet i Bumbo Magic 100 % uld, på pind 5½. Der er brugt knap 100 g.
Før filtning måler den 26 cm i bredden, 28½ cm i højden hvor spidserne ikke er bukket ned og 18½ cm når spidserne er bukket ned.
Efter en gang i vaskemaskinen ved 40 grader måler den 19 cm i bredden, 12½ cm i højden, åbningen er 15½ cm.
Du kan finde opskriften HER

Så har jeg strikket og filtet et par futter, de er stikket efter Drops nr. 241-37 i Drops Eskimo på pind 8, jeg har lavet dem i str. 38/40.
De måler 28 cm i foden, 18 cm i skaft bredden og 38 cm i højden, inden de blev vasket i vaskemaskinen ved 40 grader.
Efter vask måler de 23 cm i foden og ca 20 cm i højden, de passer så ikke str. 38/40, men str. 36/38 istedet for.

Futterne får en omgang formgummi, så de bliver skridsikker.

Jeg har vasket det hele på det lange program, måske det er derfor skoene er krympet så meget, næste gang prøver jeg i hvert fald at vaske på en kortere program, for at se om det gør en forskel.
Jeg havde et par plastbolde med i vaskemaskinen, kunne ikke finde mine hoppebolde, tror de stadig ligger i DK, så måtte finde et andet alternativ.

Begge dele er sat til salg i min AmioAmio butik Frydkjær


Inden filtning




Inden filtning




Første lag formgummi, de skal have 3-5 lag


Boldene som var med i vaskemaskinen

2 kommentarer:

  1. den er rigtig sjov hvordan det bliver efter vask, jeg har aldrig prøvet det med filtning :0)
    flotte ting du laver! kh ulrike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulrike, ja det er sjovt og spændende at se hvordan det er blevet, når det har været en gang i vaskemaskinen. Du skulle prøve det :-)

      Slet