lørdag den 14. november 2015

Garvning af Moskusokse skind

Jeg har købt mig et Moskusokse skind og jeg havde egentligt tænkt mig at prøve at garve det selv. Jeg har læst en masse om hvordan man gør, købt badekar til at vakse og garve det i, købt sæbespåner samt en metalpaletkniv, som skulle bruges til at skrabe fedt og kødrester af med. Jeg manglede sådan set bare at få fat i noget alun til at garve det med.

 Jeg har dog opgivet projektet. Jeg har indset at skindet er for stort til at jeg kan håndtere det selv, jeg har heller ikke den rigtigt træbuk til at strække skindet hen over, så det bliver dejligt blødt, Så skindet skal sendes til garvning hos Great Greenland i Qaqortoq og så må jeg bare betale den pris som det nu koster. Til gengæld ved jeg så også at skindet er ordentligt garvet, blød og holdbart.

Lige pt står skindet i en sort pose ude på min trappeafsats og er stiv frosset, så jeg kan ikke komme til at brede det ud for at se og måle hvor stort det er, men som det er nu, frosset og lagt sammen er det 54x63x26 cm, min næste udfordring er så at finde en kasse der er stor nok, så jeg kan få sendt skindet til Qaqortoq i frossen stand.

Men jeg har ikke helt opgivet at prøve at garve selv, så kan jeg få fat på et sælskind eller måske et  fra en snehare, ja så skal det altså prøves.

Jeg har ikke bare købt Moskus skind, jeg har også købt en bagkølle, den delte jeg med min kollega Elna, så nu har vi dejlig moskus kød i fryseren, det smager fantastisk godt og er bare sååå mørt.

Elna har også købt et Moskus skind, hun er ved at tage ulden af, for senere at karte og spinde det, et kæmpe arbejde og hårde, men hold nu op al den uld hun får ud af et skind. Hun har vejet en spand med uld og deri var der 50 g, så mon ikke hun kommer op i nærheden af  1 kg uld, inden hun er færdig.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar