fredag den 19. juni 2015

Skøn hæklet taske

Jeg sad en dag og bladrede i nogle gamle alt om håndarbejde Ingelise blade, for at finde et kjolemønster, men fandt i stedet en opskrift på en skøn hæklet taske, som jeg ville hækle.

Garnet jeg valgte dertil var  noget lyserødt tykt bomuld, købt i Aldi, løbelængde: 105 m/100 g, strikkefasthed: 21 m og 18 p = 10 x 10 cm på pind 5. hvilket var noget tykkere end det garn de havde brugt i opskriften, men det var jo bare et spørgsmål om at slå det mindre masker op og noget lilla Muskat fra Drops, der er brugt to nøgler lyserød ( et nøgle = 100g) og 2 nøgler Muskat ( hæklet med dobbelt-tråd)

Jeg gik igang, hæklede først en hækleprøve for at regne ud hvor mange masker jeg skulle bruge for at få en taske på ca. 22 cm bred. Gik derefter igang med at hækle og kunne bare ikke få det til at blive ordentligt lige og glat, det buede helt vildt efter 3. omgang, som om der var for mange masker efter denne omgang. Jeg talte og talte, trævlede op, hæklede, samme problem, trævlede op igen, dette gjorde jeg nok 5 - 6 gange inden jeg opgav og gik i seng.

Dagen efter tog jeg opskriften med på arbejde, for at få hjælp af mine skønne kollegaer, men de kunne heller ikke se at jeg skulle have regnet forkert ud. Da jeg kom hjem, prøvede jeg en gang til i et andet garn med det oprindelige antal masker og det begyndte også at bue helt vildt efter 3 omgang. Jeg var grædefærdig og på nippe til at give helt op. Men ville dog lige læse opskriften igen, denne gang ekstra grundigt og så fandt jeg fejlen, den opstod i 2 række, hvor jeg havde lavet en stangmaske i stedet for tre stangmasker.

Men nu er tasken færdig, den var hurtig at lave, blev lavet på en aften, samtidig med at jeg så valg.

Målene på tasken er: Bredde 26 cm. Højde 34 cm og hanken er: 115 cm. Den er hæklet sammen og hanken er hæklet på.

Opskriften er fra alt om håndarbejde, Ingelise nr. 6 juni 2002












Ingen kommentarer:

Send en kommentar