tirsdag den 28. januar 2014

De første spæde hækle forsøg

Jeg har ikke hæklet i ret mange år, min mormor forsøgte godt nok at lære mig det, den gang hun var levende, men alt blev skævt, jeg kunne ikke se hvor jeg skulle stikke nålen ind i løkken neden under, så jeg opgav og strikkede i stedet.
 For  4-5 år siden bestemte jeg mig så for at jeg ville lære at hækle.
Det var helt oplagt hvad jeg skulle starte med, MUNDSERVIETTER. Da jeg aldrig har været særligt meget fan af papir, værende køkkenrulle eller servietter, til at tørre fingre og mund med, når jeg spiser, var det naturligt for mig at hækle noget jeg kunne bruge til dette formål og samtidigt gjorde det jo heller ikke så meget at det var skævt m.m

Jeg har lavet en lille billede serie af mine forsøg, jeg har ikke bare hæklet en af hver farve, men rigtigt mange af hver, faktisk :-).. de grønne lavede jeg sidst og de var ikke til mig selv, men til min søn og (dengang) svigerdatter. Den opskrift jeg har brugt til de grønne, er fra: Ingelise, alt om håndarbejde, Nr. 9, september 2005. Mønsteret er oprindeligt brugt til en bademåtte og hæklet med dobbelt-garn, jeg har bare hæklet den med enkelt-garn og selvfølgeligt kun til en størrelse der passede mig.

Jeg synes selv at der er udvikling i mit hæklen, ikke bare er det blevet mere lige med tiden, men jeg fandt da også ud af at lave et andet mønster. Den røde serviet er også lavet i en variant med kun stangmasker, som de to øverste.

Jeg bruger faktisk disse mundservietter hver dag, så de er blevet kogt rigtig mange gange.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar